Stworzyłaś świetny produkt i chcesz, żeby świat w końcu się o nim dowiedział? Czujesz ekscytację na samą myśl o promocji i sprzedaży swojego produktu? Cudownie! Jednak zanim zaczniesz promocję swojej oferty, powinnaś dobrze się do tego przygotować! W dzisiejszym artykule pokażę Ci jak to zrobić dzięki planowi kampanii.

6 pytań, które wspomogą planowanie Twojej kampanii sprzedażowej

Przygotowywanie swoich produktów i usług, planowanie kampanii sprzedażowej, promocja, sprzedaż… Wszystkie te działania wymagają od Ciebie sporo pracy i wysiłku. Jest jednak coś, co pomoże Ci poukładać sobie w głowie to, co zamierzasz robić przez kolejne tygodnie. To 6 konkretnych pytań, od których powinnaś zaczynać pracę nad każdą kampanią sprzedażową. 
Odpowiedz sobie na nie jeszcze zanim zaczniesz planować promocję i sprzedaż swojej oferty. Dzięki odpowiedziom na te pytania Twoja kampania sprzedażowa ułoży się w spójną całość, a Ty będziesz mogła ze spokojem zająć się kolejnymi etapami swoich prac.

1. Co promujesz? Określ rodzaj i format oferty

Być może to pytanie wydaje Ci się teraz banalne, ale czy tak naprawdę wiesz, co zamierzasz sprzedawać? Wiele osób nie ma dokładnie określonej oferty, a przecież jest to naprawdę bardzo ważna sprawa. Rodzaj i format Twojej oferty powinien być dokładnie określony i najlepiej spisany, tak, abyś mogła zawsze do niej wrócić. Posługuj się konkretami. Jeśli w tej konkretnej kampanii zamierzasz sprzedawać usługę pisania treści sprzedażowej, skup się tylko na niej. 

2. Kim jest Twój klient?

Wiesz już, co będziesz sprzedawać. Drugą bardzo istotną sprawą jest to, komu będziesz to sprzedawać. Określ, do kogo kierujesz tę konkretną ofertę. Dlaczego musisz to zrobić? Wyobraź sobie, że chcesz sprzedać planer na nachodzący rok „wszystkim, którzy chcą go kupić”, ale czy tak naprawdę wszyscy będą nim zainteresowani? Oczywiście, że nie. Uwagę zwrócą na niego jedynie konkretne osoby np. właściciele małych jednoosobowych firm, którzy potrzebują miejsca do spisywania swoich celów, planów i spotkań z klientami. 

Wiedząc, kto jest Twoim potencjalnym klientem, dokładnie wiesz, jakie korzyści mogą do niego przemówić. Przykładowo do zakupu planera, przedsiębiorcę może przekonać to, że dzięki zapisywaniu sobie w nim najważniejszych zadań i spotkań odciąży swoją głowę. Na dłuższą metę zyska on spokój i o niczym już nie zapomni. Dzięki temu klienci będą odbierać go jako osobę zorganizowaną, sumienną i terminową, a to odbije się pozytywnie na jego wizerunku. Jeden kalendarz, a tyle korzyści. 

3. Jaki jest cel Twojej kampanii sprzedażowej?

Już na samym początku kampanii sprzedażowej w internecie, warto ustalić sobie cel, do którego podświadomie będziesz dążyć, już podczas jej trwania. Może on być ilościowy lub finansowy.

Cele finansowe warto dokładnie przemyśleć i zapisać kilka ich wersji np. opcja najlepsza, podczas której zarobisz najwięcej np. 10 tysięcy złotych. Opcja dobra, na której zarobisz dobrze, ale nie najwięcej np. 7 tysięcy złotych. Opcja minimum, która pozwoli Ci pokryć wszystkie niezbędne koszty wyprodukowania danego produktu lub usługi oraz opłatę podatków np. 4 tysiące złotych. Dzięki wyznaczeniu sobie celu finansowego wiesz, do czego dążysz a rosnące liczby, będą motywować Cię do działania. Co więcej, dzięki wyznaczeniu celu finansowego, wiesz, w jakim punkcie sprzedaży obecnie się znajdujesz. Dzięki temu, jeśli Twój produkt lub usługa nie sprzedaje się tak pomyślnie, jak zakładałaś, możesz wprowadzić plan B np. jakieś dodatkowe działania promocyjne.

Cel ilościowy możesz określić postępując analogicznie do celu finansowego. Zakładając, ile osób chciałabyś zaprosić do swojego programu czy współpracy 1:1. Przykładowo: opcja najlepsza – 20 osób, opcja dobra – 15 osób i opcja minimum – 10 osób. Świadomość, że może do Ciebie dołączyć jeszcze tylko 10 osób, będzie motywować Cię do działania i nie tylko Ciebie. Jeśli zakomunikujesz swoim odbiorcom np. na Instagramie, że zostało już tylko 5 wolnych miejsc do Twojego programu, zadziała reguła niedostępności. Mówi ona o tym, że ludzie bardziej pragną tego, co jest niedostępne lub w limitowanej ilości. Dzięki temu w mgnieniu oka wyda im się on jeszcze bardziej atrakcyjny niż dotychczas. 

4. Jakie masz zasoby?

Jeśli już jesteśmy przy zasobach, jakimi dysponujesz, to tutaj chodzi o kanały komunikacji, w których jesteś aktywna oraz o ludzi, którzy mogą pomóc Ci w realizacji Twojego projektu. Spisz sobie wszystkie kanały, w jakich komunikujesz się ze swoimi odbiorcami i potencjalnymi klientami. Mogą to być miejsca online, takie jak:

  • social media np. Facebook, Instagram, LinkedIn, 
  • newsletter,
  • blog, 
  • podcast,
  • reklamy w Google (Google ADS),
  • reklamy w social media (Facebook ADS, Instagram ADS), 
  • kanał na YouTube. 

Następnie wybierz, na których z tych kanałów, będziesz promować swoją ofertę, biorąc pod uwagę to, gdzie najczęściej przebywa Twoja grupa docelowa. Powiedzmy, że wybrałaś Instagram. Musisz więc zaplanować serię działań wprowadzających swoich odbiorców do zakupu, przedstawiających im ofertę i wzywających ich do działania, czyli zakupu. W tym celu możesz robić relacje na stories, live’y z gośćmi, pogadanki, reelsy, karuzele czy zwykłe posty sprzedażowe. Przyda się również landing page, czyli strona sprzedażowa, która odpowie na wszystkie pytania klienta przed zakupem i ostatecznie go do niego przekona. 

Jeśli pracy jest naprawdę dużo i czujesz, że nie poradzisz sobie ze wszystkim sama, istnieje świetna metoda, która trochę Cię odciąży. Jest nią delegowanie zadań. Jeśli wiesz, że nie jesteś w stanie sama napisać przekonującego tekstu sprzedażowego lub zrobić zachwycających grafik zleć je profesjonalistom. W tym czasie sama zajmij się innymi zadaniami, których przed kampanią sprzedażową z pewnością Ci nie brakuje. 

Masz poczucie, że zaplanowanie takich działań może być trudne i chciałabyś mieć obok siebie kogoś, kto wesprze Cię i pomoże? Mam dla Ciebie świetną wiadomość, mogę Ci pomóc! Właśnie dla takich kobiet, jak Ty, które potrzebują wsparcia w tworzeniu kampanii sprzedażowej, stworzyłam „Twój indywidualny plan sprzedaży”. Dzięki niemu nie będziesz musiała działać sama. Z przyjemnością pomogę Ci zaplanować i poukładać Twoje działania, a także będę Twoim wsparciem. 

Pokażę Ci, że kampania sprzedażowa nie musi być stresująca i wyczerpująca. Dzięki jasno określonej strategii będziesz działać pewniej, odważniej i skuteczniej, co przełoży się na Twoje wyniki. 

Jeśli czujesz, że nie chcesz kolejnej kampanii sprzedażowej planować sama i kolejny raz działać spontanicznie i bez planu, sprawdź ofertę i zobacz, co dla Ciebie przygotowałam.

 5. Kiedy rozpoczniesz sprzedaż?

Kolejnym krokiem, jaki musisz wykonać, jest określenie konkretnej daty rozpoczęcia sprzedaży oraz czasu trwania całej kampanii sprzedażowej. Znając te daty, możesz odpowiednio rozłożyć w czasie wszystkie zadania i zaplanować przygotowanie działań promocyjnych. Będziesz mogła przygotować sobie wcześniej wspomniany już landing page, teksty czy grafiki lub zlecić je podwykonawcy. Dzięki określeniu czasu trwania sprzedaży i zaplanowaniu wszystkich działań nie będziesz musiała stresować się, że o czymś zapomnisz. 

6. Jaki masz budżet?

Określenie budżetu jest istotne pod względem tego, na jakie działania promocyjne będziesz mogła sobie pozwolić. Pozwoli Ci to określić, czy swoją kampanię sprzedażową będziesz organizowała samodzielnie, czy zaangażujesz w nią podwykonawców np. copywriterów, grafików czy projekt managera. Nie zawsze większy budżet gwarantuje Ci lepsze wyniki, ale bez jego określenia będzie Ci ciężko działać. Bez niego nie będziesz wiedziała jakimi sumami dysponujesz, ile już wydałaś, a ile możesz jeszcze rozdysponować. Aby określić swój budżet, powinnaś znać koszt Twojego produktu/usługi i wysokość marży. Następnie załóż sobie cel – ile sztuk danego produktu chcesz sprzedać lub ile pieniędzy chcesz zarobić na danej usłudze. Znając mniej więcej swoje koszty i przychody, możesz określić, ile pieniędzy możesz przeznaczyć np. na reklamę. 

Na koniec przygotuj się na każdy możliwy scenariusz. Zarówno na ten optymistyczny, jak i ten pesymistyczny. Zastanów się, co może pójść nie tak i od razu pomyśl, jak możesz temu zapobiec. Gdy nawet czysto hipotetycznie stawisz czoła problemom, jakie mogą Ci się przytrafić w czasie Twojej kampanii sprzedażowej, lepiej sobie z nimi poradzisz, jeśli naprawdę znajdziesz się w takiej sytuacji. Dzięki tak gruntownemu przygotowaniu niewiele sytuacji będzie w stanie Cię zaskoczyć. Jeśli pojawią się jakieś wyzwania w trakcie kampanii, to będziesz dokładnie wiedziała, jak sobie z nimi poradzić. 

Pamiętaj, aby po każdej kampanii sprzedażowej zrobić podsumowanie i przeanalizować zebrane dane, aby określić jej skuteczność. Warto mierzyć również konwersję strony zapisu i strony sprzedażowej, aby móc wyciągnąć wnioski i wiedzieć, co działa dobrze, a co można jeszcze poprawić. Spisz na kartce (lub w dowolnym programie) co zrobiłaś dobrze, a co zrobiłaś źle. Które z Twoich działań okazały się strzałem w 10, a na które szkoda czasu w przyszłości. Z taką wiedzą, do kolejnej kampanii sprzedażowej podejdziesz już z większą wiedzą i pewnością siebie, co zdecydowanie przełoży się na jej sukces.