Czy planujesz właśnie kampanię sprzedażową? Świetnie się składa, ponieważ w dzisiejszym artykule chcę przybliżyć Ci 6 błędów, które są najczęściej popełniane przez twórców online. Sprawdź, czego nie powinnaś robić, jeśli chcesz, aby Twoja kampania sprzedażowa okazała się sukcesem.

1. Działanie bez planu

Każde Twoje działanie powinno być przemyślane i spisane w konkretny plan.
Dzięki niemu będziesz wiedziała, co i kiedy powinnaś zrobić. Z łatwością określisz terminy realizacji konkretnych zadań, a także ustalisz, kto odpowiada za każde z nich. 

Działanie z planem może wydawać Ci się nudne, jeśli na co dzień jesteś raczej osobą spontaniczną i wychodzisz z założenia, że żyje się tylko raz. Jednak dobry plan ma wiele zalet. Zapewnia spokój i minimalizuje ryzyko, że popełnisz gdzieś błąd, a przecież nie chcesz go popełnić, prawda? 

2. Nieprzygotowana społeczność

Zanim zaczniesz promować i sprzedawać swoje produkty czy usługi powinnaś przygotować na to swoją społeczność. Dlaczego to takie ważne? Już tłumaczę. 

Wyobraź sobie, że twórca, którego obserwujesz od pół roku nagle, znienacka przychodzi do Ciebie ze swoją ofertą. Jaka będzie pierwsza myśl, która przyjdzie Ci do głowy? Podejrzewam, że będziesz zaskoczona i pomyślisz sobie „Wow to on coś sprzedaje?!”. 

Czy dostając świetną ofertę, bez wcześniejszego przygotowania się na nią będziesz gotowa do zakupu? Raczej nie. Nawet jeśli będzie dopasowana w 100% do Twoich potrzeb, nie sądzę, że od ręki zdecydujesz się na zakup. Dlaczego tak się dzieje? Ponieważ, aby coś od kogoś kupić, musisz go najpierw lepiej poznać, polubić go i mu zaufać. 

To nie tajemnica, że ludzie chętniej kupują od osób, które lubią. Musisz więc dać się poznać swoim odbiorcom, przedstawić im czym się zajmujesz. Pokazać im, jakie problemy możesz pomóc im rozwiązać i w jaki sposób to zrobisz. Dopiero dzięki tak przygotowanemu gruntowi pod sprzedaż będziesz miała szansę na sukces. 

3. Pisanie treści na bieżąco

Jeśli zaplanowałaś już swoją kampanię sprzedażową i wszystkie działania, jakie powinnaś wykonać, z pewnością już wiesz, jakich treści będziesz potrzebowała w jej trakcie. Dobrym pomysłem (a nawet koniecznością) jest to, abyś przygotowała je sobie wcześniej, zanim Twoja kampania wystartuje. 

Jest to ważne, ponieważ dzięki temu, że przygotujesz treści wcześniej, masz czas, aby dokładnie przemyśleć, co powinno się w nich znaleźć. Co więcej, jeśli okaże się, że ich tworzenie Ci nie idzie, będziesz mogła na spokojnie zlecić ich napisanie profesjonaliście. Pamiętaj, że nie ma nic gorszego niż pisanie maili sprzedażowych tuż przed ich wysłaniem. Działając w ten sposób, zwiększasz ryzyko, że Twoje treści będą nieprzemyślane i nieskuteczne. 

4. Nierealny plan działania

Najważniejszą zasadą dotyczącą planu działania, jest to, żeby był on REALNY. Mówi się, że papier wszystko przyjmie, tylko czy Ty będziesz w stanie to wszystko wykonać? 

Pamiętaj, abyś nie przeceniała swoich zasobów i możliwości. Jeśli na początku tygodnia widzisz, że masz przestrzeń na pracę nad kampanią przez 5 godzin, to nie planuj na ten czas zadań, które zajmą Ci 15 godzin.

Jeśli przecenisz swoje możliwości, Twoja praca skończy się frustracją, przemęczeniem, zniechęceniem lub nawet pracą po nocach. W efekcie, gdy kampania już wystartuje Ty nie będziesz miała siły i energii na to, aby aktywnie promować i sprzedawać swoje produkty lub usługi. 

 5. Brak buforów czasowych

Planując terminy realizacji zadań, nigdy nie ustalaj sobie czasu pracy nad nimi na styk, zawsze dodawaj sobie dodatkowy czas na zapas w razie awaryjnych sytuacji. Jak to zrobić w praktyce? Zobacz:

  • Jeśli wiesz, że np. napisanie maila zajmie Ci godzinę dodaj sobie do tego np. 30-60 minut zapasu. 
  • Jeśli 20 stycznia chcesz przeprowadzić warsztaty online, to deadline (czyli ostateczny termin) na wykonanie np. prezentacji ustal sobie na tydzień, a nie na dwa dni przed wydarzeniem. 

Dlaczego powinnaś korzystać z buforów czasowych? Ponieważ jeśli zaplanujesz terminy realizacji zadań na styk, a potem rozchoruje Ci się dziecko lub podwykonawca będzie mieć poślizg z realizacją zlecenia, to będziesz mieć opóźnienie z realizacją całej kampanii, albo będziesz musiała zrezygnować z części planowanych działań. 

Bufory czasowe powinny być dla Ciebie świętością. Bardzo często to właśnie od nich zależy to, czy Twój plan zostanie zrealizowany, czy nie. 

6. Ja sama

Pamiętasz wiersz Tuwima o Zosi Samosi, która wszystko chciała robić sama? Na koniec niestety nie wyszła na tym dobrze (“A kto głupi jest? – ja sama!”). Nie bądź więc jak Zosia i nie rób wszystkiego sama!

Jestem przekonana, że jesteś najlepsza w tym, co robisz i potrafisz większość zadań w swoim biznesie zrobić samodzielnie, ale po co? Nie musisz tego robić, zwłaszcza że w kampanii jest bardzo dużo zadań. Robiąc wszystko we własnym zakresie, ponosisz spory ukryty koszt – płacisz swoim czasem, który mogłabyś wykorzystać na inne, czasem może ważniejsze zadania (a nawet czas z rodziną czy odpoczynek). Ostatecznie może okazać się, że zlecenie części zadań specjalistom może okazać się dużo korzystniejsze, chociażby dlatego, że wykonają je znacznie szybciej niż Ty. 

Po przeczytaniu tego artykułu znasz już 6 błędów, które czyhają na Ciebie podczas przygotowań do kampanii sprzedażowej. Dzięki temu będziesz mogła zniwelować wyżej wymienione błędy i cieszyć się skuteczniejszą i spokojniejszą promocją i sprzedażą swojej oferty. 

P.S. A jeśli potrzebujesz pomocy w zaplanowaniu swojej kampanii, służę pomocą! Zobacz, co mogę dla Ciebie zrobić, klikając TUTAJ.